Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av annelie69 - 14 augusti 2011 00:13

FN;s definition av våld mot kvinnor lyder:

Varje form av könsrelaterat våld som resulterar i, eller kan resultera i, fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor, inklusive hot om sådana handlingar, tvång eller godtyckliga frihetsberövanden, vare sig det sker i det offentliga eller i det privata livet.

Kvinnomishandel är så mycket mer än fysisk misshandel. Följande beskrivning av de olika typerna av övergrepp är hämtat från Margreth Eklund-Moroneys text "Övergrepp mot kvinnor".
Fysiska övergrepp
Slag, sparkar, bett, knuffar, strypningsförsök, vapenhot för att hota eller skada. Resulterar ibland i mord.
Psykiska övergrepp
Överdriven svartsjuka, kontrollbehov beträffande kvinnans tider, aktiviteter, klädsel och frisyr, försöker sätta gränser för vem hon träffar eller pratar med, trakasserar henne på arbetet, förstör hennes betydelsefulla ägodelar, drar sig undan närmanden eller sex, hotar med att flytta barnen eller med självmord.
Verbala övergrepp
Ständig kritik, förödmjukande tilltal, nedvärdering, orättvisa beskyllningar, falska anklagelser om otrohet, hot om våld mot kvinnan och personer som är viktiga för henne
Sexuella övergrepp
Tvinga någon till sexuella handlingar mot dennes vilja,att utstå smärta vid sexuellt umgänge, smitta någon med könssjukdom på grund av vägran att använda skydd.
Ekonomiskt övergrepp
Vägrar kvinnan tillgång till familjens pengar, eller att hon inte har något att säga till om hur pengarna ska användas.
Själsligt övergrepp
Degraderar kvinnans tankar och värderingar, förhindrar kvinnan att utöva sitt tänkande
Långtidseffekter vid olösta övergrepp
När man levt i ett längre förhållande med misshandel eller en kortare tid med extremt allvarlig misshandel kan man uppleva följande effekter känslomässigt och psykologiskt:
Depression
Förvirring
Allvarliga sömnstörningar inkl. mardrömmar
Humörsvängningar
Ingen respons vid medicinering av psykofarmaka
Återkommande akutbeök hos sjukvården
Inga specifika fysiska krämpor
Ätstörningar
Ängslan och panikattacker
Vanföreställningar
Självmordsbenägen
Oförmåga att fatta beslut för sig själv och barnen


I stort sett allt vad som står i FN:s definition av kvinnovåld  har jag varit utsatt för....

I stort sett har jag haft alla efterföljande effekter känslomässigt och psykologiskt....

MEN JAG ÖVERLEVDE OCH TOG MIG UR MITT HELVETE!!

KUNDE JAG SÅ KAN ÄVEN DU!!


Kram Annelie



 
 

Presentation


Det här är min historia om hur jag träffade honom....han som misshandlade mig fys/psy....det här är min berättelse om hur jag gjorde mig fri....

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards